Paras ystävänikö?!?

 

Mitä on ystävyys? Asia, jota olen vuosien saatossa pohtinut lukuisia tunteja kenties kokonaisuudessaan päiviäkin. Olen tutustunut vuosien varrella ihmisiin, jotka ovat jääneet pysyvästi elämääni. Olen myös tutustunut ihmisiin, jotka eivät ole jääneet elämääni. Olen tutustunut ihmisiin, joiden olisin toivonut jäävävän elämääni, mutta he eivät ole jääneet. Minä arvostan ystävissä ja kavereissa

  • suorasanaisuutta
  • rehellisyyttä
  • yya -meininkiä
  • luotettavuutta

Ystävieni ei tarvitse olla

  • kauniita ja rohkeita
  • arvostaa samoja asioita elämässään kuin minun
  • olla kaikista asioista samaa mieltä kuin minä
  • lähellä

Ystävikseni eivät todennäköisesti jää

  • itserakkaat narsistit
  • ihmiset, jotka eivät kunnioita ja rakasta luontoa ja eläimiä
  • valehtelijat
  • hyväksikäyttäjät

Joskus ystävyys on ollut tauollakin. Pisimpiä aikoja, joita on ollut yhteydenpitojen välillä taitaa olla kymmenkunta vuotta. Mutta ihme ja kumma. Jos ihminen on ollut aikaisemminkin tärkeä ei kommunikointi pitkäänkään ajan kuluttua tuota vaikeuksia.

Joskus ystäviä tapaa harvoin. Onneksi nykyaikana on monia yhteydenpitoa helpottavia välineitä. Sähköposti, skype, puhellimet. Mutta silti mikään ei ole parempaa kuin ystävän livehalaus ja kunnon rupattelu.

Minä haluan nauttia ystävistä sopivissa annoksissa. Joskus on käynyt niinkin, että superaktiivinen ystävyys on kuollut liikaan vireyteen. Niinpä en nykyään enää haluakkaan olla kenenkään kanssa yhteyksissä päivittäin. Viikottain on minulle ihan yes ja sähköisiä viestimiä toki olen halukas käyttämään useamminkin. Mainittakoon pienimuotoinen Facebook -riippuvaisuus.

Etsiessäni netistä tietoa lauseesta "Kohtele lähimmäistäsi niin kuin toivot hänen kohtelevan sinua" löysin Claes Anderssonin askeleet mielen rauhaan. Olkoot niistä iloa meille kaikille!

 

Askeleita mielen rauhaan

 

Kohtele lähimmäistäsi niin kuin toivot hänen
kohtelevan sinua. Ole avoin ja reilu.

Puhu totta vaikka se ei lisäisi suosiotasi
muiden silmissä. Vältä totuuden käyttämistä
lyömäaseena.

Muista että luopuminen kysyy enemmän
rohkeutta kuin vaatiminen. Luopuessamme
jostain saamme usein tilalle jotain tärkeämpää.

Avaa silmäsi arjen ihmeille ja ohikiitävän
hetken kauneudelle. Huomaa myös ne asiat,
jotka ovat liian lähellä erottuakseen.

Kohtaa itsesi avoimin mielin ja anna itsellesi
lupa iloita omasta hulluudestasi.
Älä myöskään kiellä vihan ja kateuden tunteita
itsessäsi.

Rakasta itseäsi yhtä paljon kuin niitä, joita
rakastat eniten. Rakasta pelottomasti vaikka
kuinka pelkäisit.

Mieti asioita isosti ja toimi sen jälkeen pienesti
ja päättäväisesti. Maailma on yhtä suuri kuin
ajatuksesi.
Välitä kaikesta mikä elää, kasvaa ja kantaa
sisällään muutoksen siemenet.
Ymmärrä, että elämän koskemattomuus on
ehdoton ja jakamaton.

Elä täydesti juuri nyt, juuri tässä hetkessä.
Mennyttä ei enää ole ja tulevasta emme tiedä
mitään.


                                                  Claes Andersson

 Claesin kirjoittamista viisauksista viimeisin on todella hyvä! Taitaa olla siis vihdoinkin aika tutustua hänen kirjalliseen tuotantoonsa-